Τρίτη 15 Ιουνίου 2010

"Σωσίβιο" αναζητούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες

Η αύξηση της τιμής των καυσίμων και η μειωμένη κατά 15-20% επιβατική κίνηση στις εσωτερικές γραμές υποχρεώνουν τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να αναδιπλώσουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, να μειώσουν τις ταχύτητες των συμβατικών τους πλοίων και τώρα επιχειρούν να απαλλαγούν από τα ταχύπλοα σκάφη τους. Άλλωστε, τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου είναι αποκαρδιωτικά. Μόνο οι τέσσερις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο  ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημίες που υπερέβησαν τα 60 εκατ. ευρώ, ενώ υπέστησαν και σημαντική συρρίκνωση των εσόδων τους. Η αύξηση των καυσίμων των συμβατικών πλοίων αυξήθηκε σε σύγκριση με πέρσι κατά 120 ευρώ, αφού από 300 ευρώ ο τόνος έφθασε εφέτος τα 420 ευρώ!
 
Από την άλλη εντείνεται ο ανταγωνισμός στις πιο κερδοφόρες γραμμές, όπως είναι η Αδριατική, οι δύο γραμμές της Κρήτης, του Ηρακλείου και των Χανίων, καθώς επίσης και στη βασική γραμμή των Δωδεκανήσων στη Κω και Ρόδο. Στην γραμμή της Αδριατικής οι κρατήσεις κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με πέρσι, ενώ συγκυριακά λόγω της ηφαιστειακής τέφρας παρουσίασε μια ανέλπιστη κίνηση. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία των Ελληνικών λιμεναρχείων, η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας σημείωσε αύξηση κατά 6% σε επιβάτες, κατά 14% σε Ι.Χ. και μείωση κατά 4% στα φορτηγά οχήματα. Ωστόσο τις επόμενες ημέρες θα αυξηθεί σημαντικά η χωρητικότητα των πλοίων στις γραμμές της Ιταλίας, με την έλευση του νεότευκτου μέσα στον μήνα Ιούνιο Olympia Cruise, το οποίο ναύλωσαν οι Μινωϊκές Γραμμές από τον μητρικό όμιλο των Γκριμάλντι. Το πλοίο αυτό, μαζί με το αδελφό σκάφος Europa Cruise ανεβάζει τη μεταφορική ικανότητα από την πλευρά των Μινωϊκών Γραμμών στη γραμμή Πάτρας – Ηγουμενίτσας – Αγκόνα σε 6.000 επιβάτες ημερησίως, που δημιουργεί ασφυκτικές πιέσεις στις άλλες εταιρείες. Οι άλλες δύο άλλες ανταγωνίστριες εταιρείες, η Superfast Ferries και η ΑΝΕΚ επιχειρούν με ελκυστικά πακέτα προσφορών να προσελκύσουν επιβάτες και αυτοκίνητα, αλλά είναι προφανές ότι ο αλόγιστος ανταγωνισμός θα επιφέρει δραματικά μειωμένα έσοδα. Επιπλέον να επισημανθεί ότι η Superfast Ferries ναυπηγεί δύο σύγχρονα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, για τις γραμμές της Ιταλίας, και όποτε αυτά δρομολογηθούν θα επιδεινώσουν περαιτέρω την κατάσταση. Επισημαίνεται ότι οι μικρές εταιρείες, Agoudimos Lines, Ventouris Ferries κλπ, που εξυπηρετούν τα λιμάνια Μπάρι και Μπρίντιζι, που κατέχουν αξιόλογα μερίδια στα δύο αυτά λιμάνια, διαβλέπουν μετακίνηση της κίνησης κυρίως των φορτηγών αυτοκινήτων προς τα Αγκόνα και Βενετίας, τάση που αυξάνεται από μήνα σε μήνα. Το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο Europa Cruise, που καθελκύσθηκε πρόσφατα, είναι νηολογημένο στην Ιταλία και φέρει την ιταλική σημαία θα απασχολήσει ένα μεγάλο αριθμό Ελλήνων ναυτικών και θα πάρει τη θέση του συνονόματου του πλοίου Europa Palace, που είναι και αυτό ιταλικής κατασκευής. Το Europa Palace θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία. Το νεότευκτο πλοίο έχει μήκος 225 μέτρα και 31 μέτρα πλάτος, ενώ η μεταφορική του  ικανότητα για φορτηγά είναι 3.000 lanes meters. Δύναται να μεταφέρει 3.000 επιβάτες και η υπηρεσιακή του ταχύτητα φθάνει στους 28 κόμβους. Το εντυπωσιακό είναι ότι παρά το μέγεθος του – αφού πρόκειται για πλοίο «μαμούθ» -  θα διανύει σε 22 ώρες τη διαδρομή Αγκόνα- Ηγουμενίτσα - Πάτρα.

Εξάλλου, ο ανταγωνισμός μαίνεται τώρα στο Ηράκλειο και στα Χανιά, όπου οι προσφορές και των τριών εταιρειών, Blue Star, ΑΝΕΚ και Μινωϊκές Γραμμές φέρνουν κόσμο, αλλά τα έσοδα είναι μειωμένα λόγω των εκπτώσεων κυρίως στα ημερήσια δρομολόγια. Την επόμενη εβδομάδα, θα ενταθεί και ο ανταγωνισμός στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Στα τρία πλοία της Blue Star, μπαίνει εμβόλιμα το «Νήσος Ρόδος» της Hellenic Seaways, ενώ σχεδιάζει να δρομολογήσει και το φορτηγό οχηματαγωγό πλοίο «Κολοσσός» η ΝΕ Λέσβου. Με αυτές τις επιχειρηματικές κινήσεις μπορεί να βγαίνουν ωφελημένοι οι επιβάτες, όμως οι εταιρείες θα υποστούν μεγάλη μείωση εσόδων.

Επισημαίνεται ότι στις  γραμμές της Ιταλίας τα πλοία της Attica Group, μετέφεραν 104.907 επιβάτες (μείωση 3,7%), 31.464 φορτηγά οχήματα (μείωση 7,7%) και 19.524 Ι.Χ. οχήματα (αύξηση 7,7%) και διατήρησαν σταθερά την πρώτη θέση σε όλες τις κατηγορίες κίνησης με μερίδια αγοράς 36,2% στους επιβάτες, 32,7% στα φορτηγά οχήματα και 35,7% στα Ι.Χ. οχήματα επί του συνόλου των μεταφερθέντων επιβατών, φορτηγών οχημάτων και Ι.Χ. οχημάτων στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας. Εξάλλου, στις γραμμές της Βόρειας Αδριατικής, δηλαδή στην Αγκώνα και στην Βενετία οι Μινωϊκές Γραμμές, διακίνησαν το 35,3% των επιβατών, το 30,0% των Ι.Χ. αυτοκινήτων και το 36,6% των φορτηγών αυτοκινήτων. 
 
Όσον αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου, η Attica Group είχε έσοδα  51,59 εκατ., έναντι  53,24 εκατ. το α΄ τρίμηνο 2009 και Ενοποιημένες Ζημίες προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) Ευρώ -10,02 εκατ. (Ευρώ -5,47 εκατ.). Τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group, παρουσιάζουν ζημίες μετά από φόρους 21,95 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν 14,81 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι ότι διαθέτει 72,28 εκατ. ευρώ διαθέσιμα, που επιτρέπει στον όμιλο να σχεδιάζει εξαγορές εταιρειών ή αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων.
 
Η ΑΝΕΚ, παρά το γεγονός ότι είχε αύξηση εσόδων κατά 4,6%, είχε ζημίες που ανήλθαν στα 18,2 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών πέρσι 14,6 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου στο πρώτο τρίμηνο του 2010 ανήλθε σε ευρώ 45,5 εκατ., έναντι ευρώ 43,5 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2009, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,6%. Οι Μινωϊκές Γραμμές είχαν και αυτές ζημίες που ανήλθαν σε 12,3 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 28,9 εκατ. ευρώ. Η τέταρτη εταιρεία της ακτοπλοίας, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, είχε και αυτή ζημίες 7,463 εκατ. ευρώ, έναντι 4,189 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009. Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 7,444 εκατ. ευρώ από 4,650 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2009. 

ΠΗΓΗ: ΣΑΒΒΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ - ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου