Ο ανταγωνισμός θα φέρει νέες εκπτώσεις στα εισιτήρια των εσωτερικών ακτοπλοϊκών γραμμών και η δρομολόγηση φορτηγών οχηματαγωγών πλοίων θα μειώσει δραστικά το μεταφορικό κόστος. Πλέον σε όλες τις κερδοφόρες γραμμές, δηλαδή, στις γραμμές του βορειοανατολικού Αιγαίου (Χίος, Μυτιλήνη, Λήμνος κ.λπ.), στη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο, Πειραιάς - Χανιά, Πειραιάς, Κως, Ρόδος, στην Παροναξία λειτουργούν ήδη δύο ή τρεις ναυτιλιακές ακτοπλοϊκές εταιρείες.Ηδη από τα πρώτα στοιχεία που υπάρχουν, ο ανταγωνισμός έχει φέρει θετικά αποτελέσματα, δεδομένου ότι οι τιμές στις οικονομικές θέσεις έχουν πέσει, ενώ υπάρχει μεγάλη ποικιλία προσφορών για όλες τις καμπίνες, τα Ι.Χ. και τα δίκυκλα.
Τώρα, στο προσκήνιο έρχονται δύο γραμμές. Του βορειοανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, όπου δρομολογούνται νέα πλοία. Στη γραμμή των Δωδεκανήσων ξεκίνησε δρομολόγια το «Νήσος Ρόδος» της Hellenic Seaways, ενώ δύο φορτηγά οχηματαγωγά πλοία, το «Ιππότης» και το «Κολοσσός» θα δρομολογήσει η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη και Πειραιάς - Κάλυμνος - Κως - Ρόδος. Ανάμεσα στις εταιρείες επικρατεί ένταση με δεδομένο ότι η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη και οι εταιρείες υποχρεώνονται, για να προσελκύσουν επιβάτες, να προσφέρουν συνεχώς νέα εκπτωτικά πακέτα.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα των εταιρειών σήμερα είναι η αύξηση της τιμής των καυσίμων και η μειωμένη κατά 15%-20% επιβατική κίνηση στις εσωτερικές γραμμές. Ετσι, οι εταιρείες επανασχεδιάζουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, μειώνουν τις ταχύτητες των συμβατικών τους πλοίων και τώρα επιχειρούν να απαλλαγούν από τα ταχύπλοα σκάφη τους. Αλλωστε, τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου είναι αποκαρδιωτικά.
Μόνο οι τέσσερις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν ζημιές που υπερέβησαν τα 60 εκατ. ευρώ, ενώ υπέστησαν και σημαντική συρρίκνωση των εσόδων τους. Η τιμή των καυσίμων των συμβατικών πλοίων αυξήθηκε σε σύγκριση με πέρυσι κατά 120 ευρώ, αφού από 300 ευρώ ο τόνος έφθασε εφέτος τα 420 ευρώ!
Η ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ
Ο ανταγωνισμός στις πιο κερδοφόρες γραμμές είναι ιδιαίτερα εξοντωτικός για τις εταιρείες, αφού οι τζίροι μειώνονται δραματικά. Στη γραμμή της Αδριατικής οι κρατήσεις κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ συγκυριακά λόγω της ηφαιστειακής τέφρας παρουσίασε μία ανέλπιστη κίνηση. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ελληνικών λιμεναρχείων, η συνολική κίνηση στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας σημείωσε αύξηση κατά 6% σε επιβάτες, κατά 14% σε Ι.Χ. και μείωση κατά 4% στα φορτηγά οχήματα.
Ωστόσο, τις επόμενες ημέρες θα αυξηθεί σημαντικά η χωρητικότητα των πλοίων στις γραμμές της Ιταλίας, με την έλευση του νεότευκτου μέσα στις επόμενες εβδομάδες «Olympia Cruise», το οποίο ναύλωσαν οι Μινωικές Γραμμές από τον μητρικό όμιλο των Γκριμάλντι. Το πλοίο αυτό, μαζί με το αδελφό σκάφος «Europa Cruise» ανεβάζει τη μεταφορική ικανότητα από την πλευρά των Μινωικών Γραμμών στη γραμμή Πάτρας - Ηγουμενίτσας - Ανκόνα σε 6.000 επιβάτες ημερησίως, που δημιουργεί ασφυκτικές πιέσεις στις άλλες εταιρείες.
ΜΕΙΩΣΗ ΕΣΟΔΩΝ
Οι άλλες δύο ανταγωνίστριες εταιρείες, η Superfast Ferries και η ΑΝΕΚ επιχειρούν με ελκυστικά πακέτα προσφορών να προσελκύσουν επιβάτες και αυτοκίνητα, αλλά είναι προφανές ότι ο αλόγιστος ανταγωνισμός θα επιφέρει δραματικά μειωμένα έσοδα. Επιπλέον, να επισημανθεί ότι η Superfast Ferries ναυπηγεί δύο σύγχρονα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, για τις γραμμές της Ιταλίας και όποτε αυτά δρομολογηθούν θα επιδεινώσουν περαιτέρω την κατάσταση.
Επισημαίνεται ότι οι μικρές εταιρείες, Agoudimos Lines, Ventouris Ferries κ.λπ., που εξυπηρετούν τα λιμάνια Μπάρι και Μπρίντιζι, που κατέχουν αξιόλογα μερίδια στα δύο αυτά λιμάνια, διαβλέπουν μετακίνηση της κίνησης κυρίως των φορτηγών αυτοκινήτων προς τα λιμάνια Ανκόνας και Βενετίας, τάση που αυξάνεται από μήνα σε μήνα.
Το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Europa Cruise», που καθελκύσθηκε πρόσφατα, είναι νηολογημένο στην Ιταλία και φέρει την ιταλική σημαία θα πάρει τη θέση του συνονόματου του πλοίου «Europa Palace», που είναι και αυτό ιταλικής κατασκευής. Το «Europa Palace» θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Βενετία. Το νεότευκτο πλοίο έχει μήκος 225 μέτρα και 31 μέτρα πλάτος, ενώ η μεταφορική του ικανότητα για φορτηγά είναι 3.000 lanes meters. Δύναται να μεταφέρει 3.000 επιβάτες και η υπηρεσιακή του ταχύτητα φθάνει στους 28 κόμβους. Το εντυπωσιακό είναι ότι παρά το μέγεθός του - αφού πρόκειται για πλοίο «μαμούθ» - θα διανύει σε 22 ώρες τη διαδρομή Ανκόνα - Ηγουμενίτσα - Πάτρα.
Η ΚΡΗΤΗ
Εξάλλου, ο ανταγωνισμός μαίνεται τώρα στο Ηράκλειο και στα Χανιά, όπου οι προσφορές και των τριών εταιρειών, Blue Star, ΑΝΕΚ και Μινωικές Γραμμές φέρνουν κόσμο, αλλά τα έσοδα είναι μειωμένα λόγω των εκπτώσεων κυρίως στα ημερήσια δρομολόγια. Ο ανταγωνισμός εντείνεται και στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Στα τρία πλοία της Blue Star, μπήκε εμβόλιμα το «Νήσος Ρόδος» της Hellenic Seaways. Με αυτές τις επιχειρηματικές κινήσεις μπορεί να βγαίνουν ωφελημένοι οι επιβάτες, όμως οι εταιρείες θα υποστούν μεγάλη μείωση εσόδων.
Εξάλλου, ο ανταγωνισμός μαίνεται τώρα στο Ηράκλειο και στα Χανιά, όπου οι προσφορές και των τριών εταιρειών, Blue Star, ΑΝΕΚ και Μινωικές Γραμμές φέρνουν κόσμο, αλλά τα έσοδα είναι μειωμένα λόγω των εκπτώσεων κυρίως στα ημερήσια δρομολόγια. Ο ανταγωνισμός εντείνεται και στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Στα τρία πλοία της Blue Star, μπήκε εμβόλιμα το «Νήσος Ρόδος» της Hellenic Seaways. Με αυτές τις επιχειρηματικές κινήσεις μπορεί να βγαίνουν ωφελημένοι οι επιβάτες, όμως οι εταιρείες θα υποστούν μεγάλη μείωση εσόδων.
Επισημαίνεται ότι στις γραμμές της Ιταλίας τα πλοία της Attica Group, μετέφεραν 104.907 επιβάτες (μείωση 3,7%), 31.464 φορτηγά οχήματα (μείωση 7,7%) και 19.524 Ι.Χ. οχήματα (αύξηση 7,7%) και διατήρησαν σταθερά την πρώτη θέση σε όλες τις κατηγορίες κίνησης με μερίδια αγοράς 36,2% στους επιβάτες, 32,7% στα φορτηγά οχήματα και 35,7% στα Ι.Χ. οχήματα επί του συνόλου των μεταφερθέντων επιβατών, φορτηγών οχημάτων και Ι.Χ. οχημάτων στις γραμμές Ελλάδος-Ιταλίας. Εξάλλου, στις γραμμές της Βόρειας Αδριατικής, δηλαδή στην Ανκόνα και τη Βενετία οι Μινωικές Γραμμές διακίνησαν το 35,3% των επιβατών, το 30,0% των Ι.Χ. αυτοκινήτων και το 36,6% των φορτηγών αυτοκινήτων.
Στο «κόκκινο» οι εταιρείες
Απογοητευτική είναι η εικόνα των οικονομικών αποτελεσματών του πρώτου τριμήνου για τις ακτοπλοΐκές. Η Attica Group είχε έσοδα 51,59 εκατ., έναντι 53,24 εκατ. το α΄ τρίμηνο 2009 και ενοποιημένες ζημιές προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBITDA) -10,02 εκατ. ευρώ (-5,47 εκατ. ευρώ το α΄ τρίμηνο 2009).
Τα ενοποιημένα αποτελέσματα της Attica Group, παρουσιάζουν ζημιές μετά από φόρους 21,95 εκατ. ευρώ, ενώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα ήταν 14,81 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το μεγάλο της πλεονέκτημα είναι ότι διαθέτει 72,28 εκατ. ευρώ διαθέσιμα, που επιτρέπει στον όμιλο να σχεδιάζει εξαγορές εταιρειών ή αγορές και ναυπηγήσεις πλοίων.
Η ΑΝΕΚ, παρά το γεγονός ότι είχε αύξηση εσόδων κατά 4,6%, είχε ζημιές που ανήλθαν στα 18,2 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών πέρυσι 14,6 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στο πρώτο τρίμηνο του 2010 ανήλθε σε ευρώ 45,5 εκατ., έναντι ευρώ 43,5 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2009, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,6%.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του ομίλου στο πρώτο τρίμηνο του 2010 ανήλθε σε ευρώ 45,5 εκατ., έναντι ευρώ 43,5 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2009, σημειώνοντας αύξηση κατά 4,6%.
Οι Μινωικές Γραμμές είχαν και αυτές ζημιές που ανήλθαν σε 12,3 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος διαμορφώθηκε στα 28,9 εκατ. ευρώ. Η τέταρτη εταιρεία της ακτοπλοΐας, η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, είχε και αυτή ζημιές 7,463 εκατ. ευρώ, έναντι 4,189 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα του 2009. Οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 7,444 εκατ. ευρώ από 4,650 εκατ. ευρώ στο πρώτο τρίμηνο του 2009.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου