Έκληση έτσι ώστε να σταματήσει με κάθε τρόπο η «αντίστροφη μέτρηση», που έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό και οδηγεί στον αφανισμό του Ελληνα ναυτικού απευθύνει ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και γενικός διευθυντής της Majestic International Cruises Μιχάλης Λάμπρος.
Ο κ. Λάμπρος μιλώντας στη «Ν» υπογραμμίζει ότι πριν είναι πολύ αργά θα πρέπει τα συναρμόδια υπουργεία, πρώην ΥΕΝ και Παιδείας, να δώσουν πραγματικά προτεραιότητα στην σωστή οργάνωση και την άμεση λειτουργία σχολών επιμόρφωσης ναυτικών (και όχι μόνο Πλοιάρχων και Μηχανικών) όλων των ειδικοτήτων διαφορετικά σε λίγα χρόνια «θα ψάχνουμε με το κερί να εντοπίζουμε Έλληνα ναυτικό στα ελληνικά και στα ελληνόκτητα πλοία» όπως τονίζει χαρακτηριστικά.
Με τον σαφή όσο και δραματικό αυτό τρόπο περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα αλλά και που θα αντιμετωπίσει στο μέλλον η ελληνική ναυτιλία, λόγω της επερχόμενης εξάλειψης του ελληνικού ναυτικού δυναμικού,
«Τα τελευταία χρόνια έχομε γίνει όλοι θεατές του ιδίου έργου σε ό,τι αφορά την οργάνωση και λειτουργία Σχολών Ναυτικής Εκπαίδευσης με βαρύγδουπες ανακοινώσεις των αρμοδίων υπουργείων αλλά και των φορέων που ενδιαφέρονται άμεσα για την απασχόληση στελεχών στα πλοία τους που προέρχονται από αυτές τις σχολές.
Η ευχή όλων είναι να γίνουν επιτέλους σωστές και μεθοδευμένες ενέργειες προς κάθε κατεύθυνση ούτως ώστε να υπάρξει η πολυπόθητη προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα», λέει ο κ. Λάμπρος και προσθέτει ότι το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος μέσω του προέδρου του κ. Γεωργίου Γράτσου έχει επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Το ίδιο έχει πράξει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ο ΣΕΕΝ, όλες οι άλλες Ενώσεις Εφοπλιστών και Σύνδεσμοι καθώς και η ΠΝΟ
Κατά την άποψη του για την αντιμετώπιση του προβλήματος θα πρέπει να εφαρμοσθούν άμεσα ό,τι σχέδια ιδρύσεως και λειτουργίας Ναυτικών Σχολών υπάρχουν στα συρτάρια των καθ' ύλην υπουργείων, δηλαδή του πρώην ΥΕΝ και του υπουργείου Παιδείας.
Η ανεργία
Κάθε τόσο ακούμε και τα παράπονα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας για ανεργία σε ορισμένους κλάδους ναυτεργατικών σωματείων ιδιαίτερα κατά την περίοδο του χειμώνα που οπωσδήποτε μειώνονται τα απασχολούμενα πλοία ιδιαίτερα τα κρουαζιερόπλοια, σημειώνει ο Μιχάλης Λάμπρος και υπογραμμίζει:
"Αν ανατρέξουμε στα στατιστικά στοιχεία για τη χώρα μας θα διαπιστώσομε με λύπη και απογοήτευση ότι τη δεκαετία 1960-1970 ο συνολικός αριθμός των εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών ήταν άνω των 60.000 ενώ σήμερα μετά βίας ξεπερνά τις 15.000".
Φέρνοντας και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται και στην Ένωση Θαλαμηπόλων. "Κάθε χρόνο η Πανελλήνια Ένωση Θαλαμηπόλων, ένα ναυτεργατικό σωματείο με τα πολυπληθέστερα μέλη, στην κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας βραβεύει χρηματικά όσους Θαλαμηπόλους αποχωρούν από την ενεργό δράση. Ένα έθιμο άξιο κάθε επαίνου προς μίμηση και από άλλες ναυτεργατικές ενώσεις", τονίζει και προσθέτει: "Συνήθως αποχωρεί ένας αριθμός Θαλαμηπόλων μεταξύ 100-120, ενώ είναι ζήτημα αν την ίδια στιγμή εκδίδουν ναυτικά φυλλάδια πέντε το πολύ δέκα επίκουροι. Έτσι φθάσαμε στους 15.000 Έλληνες ναυτικούς".
Τα στοιχεία σε παγκόσμιο επίπεδο
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι το εργατικό δυναμικό των πάσης φύσεως πλοίων σε διεθνές επίπεδο έχει μειωθεί σε επικίνδυνο βαθμό ώστε να μην επαρκούν τα διαθέσιμα πληρώματα να επανδρώσουν τα εν ενεργεία πλοία.
"Για να καταλάβουμε τη σοβαρότητα του προβλήματος της δημιουργίας νέων στελεχών για τη μεγάλη Ελληνική Ναυτιλία που αποτελεί ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της παγκόσμιας ναυτιλίας αρκεί να προσέξουμε τις πιο κάτω στατιστικές που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στην Lloyd's List και βασίζονται σε διάφορες έρευνες και μελέτες που έφεραν εις πέρας διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί όπως η BIMCO, η International Shipping Federation, η Japan International Transport Institute και άλλοι λιγότερο επώνυμοι οργανισμοί και αποδεικνύουν τη δύναμη των ναυτικών σε αριθμούς, όλων των ειδικοτήτων που απαιτούνται σήμερα για να επανδρώσουν σωστά ένα πλοίο με βάση τους σε ισχύ διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας ναυσιπλοΐας σε σύγκριση με τους ναυτικούς που διατίθενται σήμερα στη διεθνή αγορά", υπογραμμίζει στη "Ν" ο αντιπρόεδρος του ΣΕΕΝ.
Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία η συγκριτική εικόνα σε αυτόν τον τομέα μεταξύ των απαιτουμένων ναυτικών για να καλυφθούν οι παγκόσμιες απαιτήσεις και των διαθέσιμων, έχει ως εξής:
Το έτος 2000 οι διαθέσιμοι Αξιωματικοί όλων των ειδικοτήτων ανέρχονταν στον αριθμό των 404.000, ενώ οι ανάγκες επάνδρωσης των υπαρχόντων πλοίων πάλι σε παγκόσμια κλίμακα ανέρχονταν σε 420.000.
Το έτος 2005 οι αντίστοιχοι αριθμοί, πάντα σε επίπεδο αξιωματικών ήταν 460.000 έναντι 476.000. Εικόνα δηλαδή κάπως καλύτερη από το έτος 2000.
Τα αντίστοιχα νούμερα σε κατώτερα πληρώματα ήταν τα ακόλουθα:
Το έτος 2000 τα διαθέσιμα κατώτερα πληρώματα ήταν 823.000, έναντι κάλυψης αναγκών 599.000, ενώ για το έτος 2005 οι αντίστοιχοι αριθμοί, ήταν 721.000 διαθέσιμοι ναυτικοί έναντι αναγκών 586.000.
Το έτος 2009 μετά την κρίση που παρουσιάστηκε στην παγκόσμια Ναυτιλία, λόγω της διεθνούς οικονομικής ύφεσης που ξεκίνησε το έτος 2008, οι διαθέσιμοι σε παγκόσμια κλίμακα Αξιωματικοί ανέρχονταν σε 517.000, δηλαδή μια αύξηση της τάξεως του 11% σε σύγκριση με το έτος 2005 και 28% σε σύγκριση με το έτος 1990.
Το 35% των διαθέσιμων Αξιωματικών κατά το έτος 2009 προερχόταν από τις Ασιατικές χώρες (Κίνα, Φιλιππίνες και Ινδία) ενώ το 25% προερχόταν από ευρωπαϊκές χώρες. Όμως παρά τη θεαματική αύξηση των διαθέσιμων Αξιωματικών κατά το έτος 2009, τα στοιχεία έδειξαν δυστυχώς ότι οι ελλείποντες αξιωματικοί ξεπέρασαν κατά πολύ τις 33.000 που είχαν αρχικά υπολογιστεί.
Για το έτος 2010 με βάση ότι κυκλοφορούν παγκοσμίως εν ενεργεία 35.623 πλοία, η ζήτηση αξιωματικών θα ανέλθει σε 445.055 και κατώτερων πληρωμάτων σε 648.914.
Αρνητικές οι προβλέψεις
Τώρα όσον αφορά τους μελλοντικούς υπολογισμούς πέραν του έτους 2010 με βάση την αναμενόμενη ανάπτυξη σε νέες παραγγελίες σε συνδυασμό πάντα με ένα λογικό ποσοστό απόσυρσης παλαιών πλοίων για διάλυση (200 έως 400 πλοία ετησίως), οι συγκριτικοί αριθμοί παρουσιάζουν τεράστιες αυξήσεις σε ελλείψεις προσφερομένων αξιωματικών και κατώτερων πληρωμάτων.
Για το έτος 2015 ελλείψεις σε αξιωματικούς περίπου 32.000 και σε κατώτερα πληρώματα περίπου 47.000.
Για το έτος 2020 σύμφωνα με τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς, πάντα με βάση την αύξηση με την προσθήκη νέων μονάδων σε συνδυασμό με την απόσυρση πλοίων προς διάλυση, το ποσοστό της έλλειψης ναυτικών όλων των ειδικοτήτων παγκοσμίως θα ξεπεράσει το 7% με 8% επί των διαθέσιμων ναυτικών.
"Αυτή η αρνητική διεθνής εξέλιξη εγκυμονεί κινδύνους διότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες, προκειμένου να συμπληρώσουν την απαιτούμενη σύνθεση σε αξιωματικούς αναγκάζονται ή να διατηρούν κενές θέσεις ή να προσλαμβάνουν ναυτικούς χωρίς τα απαραίτητα προσόντα, πράγμα επικίνδυνο για την ασφάλεια του πλοίου και των επί του πλοίου ναυτολογημένων ναυτικών", επισημαίνει καταλήγοντας ο κ. Μιχάλης Λάμπρος.
Ο νέος διοικητικός φορέας
Αναφορικά με τη λειτουργία του νέου διοικητικού φορέα της εμπορικής ναυτιλίας και παρότι ο κ. Μιχάλης Λάμπρος είναι υπέρμαχος της ιδέας ανασύστασης του αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, δηλώνει: "Η υπουργός Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη από την πρώτη στιγμή έδειξε τεράστιο ενδιαφέρον για τα καθήκοντά της που αφορούν το υπουργείο Ναυτιλίας, έπεσε στα βαθιά και δύσκολα νερά της Ακτής Μιαούλη, τα κατάφερε και συνεχίζει να τα καταφέρνει μια χαρά κάνοντας σε κάθε περίπτωση με τον καλύτερο τρόπο ό,τι περνάει από το χέρι της. Ήλθε στον Πειραιά χωρίς γνώσεις του αντικειμένου της ναυτιλίας και κατάφερε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να προσαρμοστεί σε τέτοιο βαθμό ωσάν να την είχαμε στο λιμάνι από πολλά χρόνια".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου